Ostatnio przeglądane
Relacje + Szeregi + SekwencjeAutor:...
WKLO:97881234131939
Nowy produkt
Relacje + Szeregi + Sekwencje
Autor: Jagoda Cieszyńska , Agata Dębicka-Cieszyńska
Wydawnictwo: Centrum Metody Krakowskiej
Co chcesz ćwiczyć: Ćwiczenia lewopółkulowe
Kategoria: Myślenie - Rozwój - Język , Zestawy
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Szczegółowe informacje o produktach:
Relacje
Zestaw Relacje pozwala na stymulację:
- analizy wzrokowej,
- koncentracji,
- świadomej kontroli wzrokowej,
- uwagi dowolnej,
- rozumienia instrukcji niewerbalnej,
- rozumienia zwerbalizowanych przez terapeutę relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania ze zbioru,
- werbalizowania relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania ze zbioru.
Ćwiczenia dostrzegania relacji przygotowują do:
- rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych,
- uczenia się przez instrukcję,
- nabywania systemu językowego – gramatyki języka.
Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów obiektów, cech).
Ujęcie relacji wymaga przetwarzania sekwencyjnego, charakteryzującego pracę lewej półkuli mózgu. Najistotniejsze w terapii funkcji poznawczych jest wypracowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy elementami i związków zachodzących między nimi. Sprawności te są konieczne do opanowania języka mówionego i pisanego, ale także relacji społecznych, umiejętności kategoryzowania i rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych.
Edukacja szkolna wymaga także dostrzegania relacji między symbolem i jego reprezentacją w realnym świecie, znakiem i znaczeniem, zachowaniem i przejawianymi emocjami.
Zestaw składa się z 84 elementów:
- 12 obrazków służy do ćwiczenia PORÓWNYWANIA,
- 72 obrazki pozwalają na ćwiczenie dobierania obrazków identycznych (IDENTYFIKACJE) oraz wykluczanie ze zbioru na podstawie różnicy (RÓŻNICOWANIE).
Do zestawu dołączona jest instrukcja z propozycją zadań.
Szeregi
Szereg jest ciągiem elementów ustawionych obok siebie w linii prostej – przytoczona najprostsza definicja ujmuje to, co najistotniejsze w języku mówionym i pisanym.
Dzięki linearnemu porządkowi głosek w słowach i liter w wyrazach zapisanych, możliwe jest budowanie znaczeń.
Jakiekolwiek zakłócenie tego porządku nadaje wypowiedzeniu inny sens (kot : kto, nos : son, seton : notes).
Liczne błędy w uszeregowaniu znaków językowych można obserwować u dorosłych osób z afazją, u dzieci z autyzmem, alalią i afazją dziecięcą, u uczniów z dysleksją, a także u osób uczących się języków obcych.
Podczas konstruowania szeregów do ćwiczeń stymulujących muszą być uwzględnione następujące cechy:
- rosnąca wielkość (od najmniejszego do największego),
- malejąca wielkość (od największego do najmniejszego),
- stopniowe domykanie rysunku,
- rosnąca intensywność barwy.
Zestaw zawiera 64 elementy o wymiarach 6x6cm. Umożliwia wykonywanie ćwiczeń polegających na kontynuowaniu szeregów i uzupełnianiu szeregów.
Aby wykonać ćwiczenia polegające na naśladowaniu szeregów, należy zaopatrzyć się w dwa zestawy elementów.
Do zestawu dołączona jest również instrukcja z propozycjami ćwiczeń.Szeregi
Szereg jest ciągiem elementów ustawionych obok siebie w linii prostej – przytoczona najprostsza definicja ujmuje to, co najistotniejsze w języku mówionym i pisanym.
Dzięki linearnemu porządkowi głosek w słowach i liter w wyrazach zapisanych, możliwe jest budowanie znaczeń.
Jakiekolwiek zakłócenie tego porządku nadaje wypowiedzeniu inny sens (kot : kto, nos : son, seton : notes).
Liczne błędy w uszeregowaniu znaków językowych można obserwować u dorosłych osób z afazją, u dzieci z autyzmem, alalią i afazją dziecięcą, u uczniów z dysleksją, a także u osób uczących się języków obcych.
Podczas konstruowania szeregów do ćwiczeń stymulujących muszą być uwzględnione następujące cechy:
- rosnąca wielkość (od najmniejszego do największego),
- malejąca wielkość (od największego do najmniejszego),
- stopniowe domykanie rysunku,
- rosnąca intensywność barwy.
Zestaw zawiera 64 elementy o wymiarach 6x6cm. Umożliwia wykonywanie ćwiczeń polegających na kontynuowaniu szeregów i uzupełnianiu szeregów.
Aby wykonać ćwiczenia polegające na naśladowaniu szeregów, należy zaopatrzyć się w dwa zestawy elementów.
Do zestawu dołączona jest również instrukcja z propozycjami ćwiczeń.
Sekwencje
Sekwencja jest ciągiem znaków (symboli), stanowiącym uporządkowaną według określonej reguły strukturę. W sekwencji struktury (dwu-, trzy-, czteroelementowe) powtarzają się. Miejsce kolejnego znaku w sekwencji wynika z przyjętej arbitralnie reguły. Definicja sekwencji odzwierciedla porządek znaków językowych – mówionych i pisanych, dlatego tak ważne w procesie terapii wszystkich dzieci są ćwiczenia porządkowania.
Szeregowanie i porządkowanie według reguły kształtuje się zgodnie z pojawieniem się kolejnych etapów uczenia się. Trzy etapy uczenia się – przez naśladownictwo, współdziałanie i instrukcję, muszą być uwzględnione także podczas ćwiczeń szeregowania i układania sekwencji.
Proponowane ćwiczenia:
- naśladowanie sekwencji,
- kontynuowanie sekwencji,
- uzupełnianie sekwencji,
- samodzielne układanie sekwencji.
Zestaw zawiera 80 kartoników - 10 wzorów po 8 sztuk. Cztery obrazki (koń, świnka, kura i krowa) stanowią materiał tematyczny. Pięć pozostałych (słońce, księżyc, kwadrat oraz kropki w trzech wielkościach) to materiał atematyczny (symboliczny).
Do zestawu dołączona jest również instrukcja z propozycjami ćwiczeń.